tisdag 29 april 2014

Dynamiskt omfång och RAW filer som tål mycket efterbehandling - Exempel

Dynamiskt omfång har jag nämnt några gånger här i bloggen. Filerna som Sony A7 och RX1 producerar är inte bara bra ur den synpunkten utan raw-filerna som jag jobbar med klarar av mycket efterbehandling. Det finns väldigt mycket information i bilderna som man kan få fram helt enkelt och det blir inte konstiga artefakter som det kan bli med andra kameror.
Ett exempel på artefakter är banding när man ljusar upp mörka partier (istället för jämna övergångar blir det uppdelat i ränder ungefär som om det är bara är 16 färger i det aktuella området istället för tusentals nyanser)

Raw-filer?
Med hjälp av raw-filer med utrymme för redigering så kan helt svarta partier ljusas upp eller en utfrätt himmel räddas eftersom informationen finns där. Du måste fortfarande tänka på exponeringen när du fotograferar, men du kan rädda bilder som annars skulle få kastas eller ha frihet i att efterbehandla en bild precis hur du vill.

JPG eller RAW?I kameran kan man ställa in att får ut jpg eller raw filer. Väljer du jpg för att slippa efterbehandling kan du be kameran öka på det dynamiska omfånget i bilden automatiskt. I raw filer kan du själv efteråt framkalla bilden då raw filen innehåller ALLT som kameran registrerade, sedan får du välja vilka parametrar du vill arbeta med. Bilderna nedan är taget i raw men första bilden är i princip vad du får utan någon extra behandling i jpg/raw


Bildexempel från RX1
Den första bilden är vad du kanske normalt för nöja dig med med en kompaktkamera, enkel systemkamera eller din mobil. Himlen är för ljus för sensorns omfång och exponeringen som mer grundar sig för den mörka delen av bilden. Slutresultatet blir att himlen är i princip vit.  Som sagt, en enkel kompaktkamera eller en mobil är det här så bra det kan bli.

SONY RX1 ISO 125 F 5.6 - Annedal - Bromma


I den andra bilden har jag i Lightroom dragit ner reglagen Highlights och White vilket minskar de ljusa partierna i bilden. Som du kan se så fanns det en blå himmel där (har inte gjort något åt färgerna här). I vänstra delen ser du också att det är en solnedgång.



I den tredje bilden nedan  har jag även dragit i reglagen som ljusar upp skuggor och helt mörka partierr. Som du kan se så kan man om man vill få det att se ut att vara mitt på dagen utifrån en bild som började som nått helt annat. Nu kanske inte det är vad du vill med just den här bilden, men genom det här exemplet kanske du kan förstå nyttan och friheten som du får med:
- Bra dynamiskt omfång
- Raw filer som innehåller mycket information och som tål att arbetas med.




En färdig bild skulle kunna se ut nått sådant här, lite mer färg och lite kontrast, men fokus på att visa att det är en bild tagen i solnedgång.




Nu blir det fokus på Real Madrid och Bayern! Godkväll!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar